یکشنبه، 28 آبان 1396
مقام معظم رهبری: سال 96سال «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال»
خط مشی شورا اسلامی شهر اهواز
  • جلب مشارکت مردمی در حل چالش ها و مشکلات شهر
  • جلب سرمایه گذار و حرکت به سمت اعطاء قدرت اقتصادی بیشتر به بخش خصوصی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری
  • حمایت و تشکیل شوراهای محله به منظور شرکت دادن افراد جامعه در امور اجتماعی مربوط به خویش و به تبع آن افزایش آگاهی و شهروندی همچنین بهره گیری از تخصص شهروندان هر محله در اداره امور شهر و واگذاری امور محلات به خود مردم
رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز
 

محمدجعفر فلسفی

اخبار و اعلانات
تاریخ: جمعه, 10 شهریور,1396 نظرات: 0 نظر نمایش: 78 مرتبه تعداد امتیاز: 0   (Article Rating)
کعب عمیر: استفاده از متخصصان و نخبگان در شهرداری اهواز زمینه بروز فساد را کاهش می‌دهد

رحیم کعب عمیر با سوابق مختلف مدیریتی و حضور در شهرداری اهواز به عنوان معاون حمل و نقل و ترافیک و یک دوره حضور به عنوان عضو علی البدل شورای شهر این بار توانست نظر شهروندان اهوازی را به سوی خود جلب کند و در پارلمان شهری اهواز حاضر شود.تجربه حضور به عنوان مدیر در پروژه‌های حوزه انرژی در خوزستان و معاونت حمل و نقل و ترافیک در شهرداری اهواز سبب شد که موضوعات مورد بحث خبرنگاران رهیاب با کعب عمیر پیرامون زیرساخت‌ها و بسترسازی برای توسعه شهر اهواز باشد. آنچه در پی می‌آید حاصل این گفتگوی یک ساعته است.
امروز اهواز به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور شناخته می‌شود ولی در همه موضوعات با شاخص‌های کلانشهری فاصله دارد، به نظر شما نیاز امروز و اولویت اول در این کلانشهر چیست؟
قبل از پرداختن به مسئله اهواز باید بگویم که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات امروز کشور نبود مدیریت یکپارچه شهری است؛ شهروندان به صورت مکرر معمولاً با شهرداری در ارتباط هستند اما حضور سازمان‌ها و ادارات مختلفی مانند آموزش پرورش، آب و برق، گاز، مخابرات و ... سبب موازی کاری و هدررفت منابع شده است.
تا وقتی که مدیریت همه ادارات و سازمان‌های مرتبط با زندگی شهری زیرنظر شهردار نیاید، ما شاهد هدررفت منابع، اتلاف وقت و سرمایه خواهیم بود و ناچار هستیم که به این سمت و سو حرکت کنیم چرا که شهرهای پیشرفته برای رسیدن به توسعه از این فرصت استفاده کردند تا شهردار با چالش‌ها و فرصت‌های ایجاد شده خدمات بهتری به مردم ارائه دهد.
نقش محوری خوزستان، در کشاورزی، تأمین انرژی، کشاورزی، بنادر و فرودگاه‌های فعال، خط آهن، سازمان منطقه آزاد اروند و ... جزو سرمایه‌های طبیعی و اقتصادی محسوب می‌شوند که شهردار باید با تعامل با نمایندگان مردم در مجلس، استاندار و نخبگان از این فرصت‌ها بهره ببرد و شهر روند توسعه خود را پیش بگیرد.
 برای رسیدن به مدیریت یکپارچه شهری ما نیاز به قانون داریم اما به نظر شما در زمانی که خلاء این قانون وجود دارد، چگونه می‌توانیم به مدلی شبیه «مدیریت یکپارچه» برسیم؟
ما ناچار هستیم که این نوع از مدیریت را اجرایی کنیم و قانون باید این تفویض را به شهرداری بدهد. کلانشهر اهواز امروز به چند تکه تقسیم شده که بخشی از اراضی در اختیار راه آهن و سایر ارگان‌ها است و بخشی از نمای زیبای شهر با خطوط انرژی از بین رفته است که شهردار باید برای این چالش‌ها چاره‌ای بیاندیشد.رسانه‌ها باید همیشه این موضوع را پیگیری کنند و با تبیین اهمیت ان قانون‌گذار را مجبور به اعمال قوانین مرتبط با مدیریت یکپارچه کند تا بتوانیم زودتر به اهداف و برنامه‌های خود برسیم. چیزی که ما باید به آن توجه کنیم این است که ضرورت امروز همه کلانشهرها مدیریت یکپارچه شهری است.
با توجه به کمبودهای اهواز در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی و مشکلات موجود در حوزه ترافیک، به نظر شما شهردار جدید برای حل مشکلات در این حوزه چه باید بکند؟
مطالعات طرح جامع ترافیک کلانشهر اهواز سال 86 برای نخستین بار تدوین شد و به تصویب وزارت کشور هم رسید اما پس از خروج بنده از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز، نحوه اجرا با طرح تصویب شده فاصله داشت و در نتیجه خروجی آن طور که باید، نشد.نخستین کار در حوزه حمل و نقل شهر اهوازبه روزرسانی و اجرای طرح جامع حمل و نقل و ترافیک با توجه به طرح جامع کلانشهر اهواز است.حمل و نقل و ترافیک اهواز زیاد است مشکلاتش ما اتوبوس و تاکسی به اندازه کافی نداریم و 800 اتوبوس و 7 هزار تاکسی کم داریم و مشکل مترو هنوز حل نشده است. بانک ها و ظرفیت منطقه آزاد باید در این جا وارد عمل شوند. رینگهای شهری اهواز هنوز کامل نیست و باید کامل شوند.
در طرح جامع شهر اهواز باید توزیع عادلانه امکانات را داشته باشیم و از ایجاد جاذبه سفر در هسته مرکزی شهر خودداری کنیم. مزیت این کار کاهش با ترافیکی و تقسیم آن در کل شهر است. ما باید در ابتدا زیرساخت‌ها را فراهم کنیم و در 4 گوشه شهر با ایجاد بازارها، مراکز خرید و... از تردد شهروندان به یک منطقه خاص جلوگیری کنیم.یکی از مزایای این کار افزایش رضایتمندی مردم است چرا که آنها برای یک خرید ساده و یا مراجعه به پزشک نیاز به حضور در مرکز شهر را ندارند و همه این موارد در مطالعات طرح‌های شهرسازی دیده شده است.در بحث نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی ما امروز به 800 دستگاه اتوبوس و 7 هزار دستگاه تاکسی نیاز داریم که با توجه به منابع مالی دولت و شهرداری ما باید از ظرفیت منطقه آزاد در این زمینه بهره ببریم.
یکی از موضوعات مورد اعتراض مردم نبود شفافیت و فساد موجود در شهرداری است، به نظر شما با توجه به گستردگی مشکلات شهردار جدید تا چه میزان می‌تواند از سیستم فسادزدایی کند؟
کعب عمیر: ما باید بدانیم که فساد زمانی به وجود می‌‍آید که شاهد خلاء در قانون، سکوت قانون، نبود نظارت و انتخاب مدیران براساس شاخص‌هایی مانند قومیت و روابط به وجود می‌آید. همه این 4 عنصر با حضور یک مدیر با برنامه قابل رفع است و یک مدیر کارآمد می‌تواند سیستم را به سمت شفافیت هدایت کند.سیستم اگر شفاف شد دیگر فسادی رخ نمی‌هد چرا که برای همه نمایان می‌شود و فساد در تاریکی لانه می‌کند. متأسفانه به دلیل نبود شفافیت این فسادها در همه جا رخ می‌دهد و فقط در شهرداری ملموس است چرا که مردم ارتباط زیادی با آن دارند. دنبال توجیه این فسادها نیستم و شهردار جدید باید علاوه برحل مشکلات مردم بسترهای به وجود آمدن فساد را هم باید از بین ببرد.
نبود شفافیت در سیستم شهرداری منجر به اتلاف سرمایه شده است و ما باید سیستم را طوری طراحی کنیم که کسی نتواند امیال خود را پیاده سازی کند چرا که کار سیستمی توصیه پذیر نیست.
ما مدیران پاکدست، با برنامه و شایسته زیادی در شهرداری داریم اما چون به برخی از افراد مرتبط نبودند از سیستم مدیریت حذف شدند؛ ما باید از این سرمایه انسانی بدون تعصبات قومی و قبیله‌ای بهره ببریم و اگر نگاهمان اسلامی است باید شایسته سالاری را حاکم کنیم.
درد بزرگ ما در خوزستان این است که انتخاب‌ها و انتصاب‌ها قومی است و تا زمانی که ملاک‌های اسلامی – انسانی جایگزین نگاه قومی نشود نمی‌توانیم خروجی خوبی از شهرداری بگیریم.
وقتی برنامه شفافی ارائه دهیم یعنی در راه فساد ستیزی گام برداشته ایم و مردم نیاز نیست برای انجام کار خود به کسی مراجعه کند، اگر برنامه شفاف شد به صورت اتوماتیک زمینه ای برای ایجاد فساد به وجود نمی آید و فساد فقط در سیستم های تاریک لانه می کند.
استفاده از متخصصان هم زمینه وقوع فساد را کم می کند و آن کسی که کار درست انجام می دهد با کسی که فساد می کند در یک سطح نیستند و ما باید سیستم تشویق را برای کارمندان و کارکنان پیاده سازی کنیم. گرچه امروز نحوه مدیریت در اهواز سنتی است و مدیران سنتی اعتقادی به پاداش برای کارمندان ندارند چرا که معتقدند اگر کار خوبی از سوی کارمند انجام شد، وظیفه‌اش را انجام داده است. در کل برای جلوگیری از فساد به مثلث سیستم شفاف، ناظر دقیق و مدیر کارآمد نیاز داریم.
علی‌رغم اینکه همه صحبت از جذب سرمایه گذار می‌کنند اما می‌بینیم که سرمایه‌ گذاری وارد شهر نشده و اگر هم کسی در این حوزه ورود کرده کارهای بزرگی انجام نداده است؛ به نظر شما برای جذب سرمایه گذار باید چه کرد؟
 یکی از نقاط ضعف بزرگ خوزستان و به ویژه اهواز عدم استقبال از سرمایه گذار است، این موضوع را در همه نشست‌های منتخبان پنجمین دوره شورای شهر اهواز با مسئولان استانی و کشوری را مطرح کردم. قانون جذب سرمایه گذار در همه کشور یکی است اما چرا در اهواز سرمایه گذار را در اهواز فراری می دهیم اما در شهرهای دیگر سرمایه گذار فرار نمی‌کند؟
یک اتاق برای سرمایه گذاران باید در اهواز ایجاد شود و کسانی که در فرآیند اعطای مجوز دخیل هستند باید نمایندگان خود را در این اتاق مستقر کنند تا سرمایه گذار برای حضور در اهواز ترغیب شود. جالب است بدانید که خوزستان تنها استانی است که برای اعطای مجوز به سرمایه گذار نیاز به 21 مجوز دارد.
رودخانه کارون بزرگ‌ترین ظرفیت برای توسعه شهر اهواز و ایجاد فرصت برای سرمایه گذاری است که شهردار جدید اهواز باید با وزارت نیرو در این باره مذاکره کند و مدیریت این رودخانه در حریم شهر به شهرداری واگذار شود. همچنین حریم این رودخانه باید به روزرسانی شود چرا که بحث سیلاب‌ها با توجه به احداث سدها کنترل شده است.
البته برای جذب سرمایه گذار بخشی از کار بر عهده شهردار است و نمایندگان و مدیران اجرایی باید ورود کنند و با فشار به شرکت‌هایی مانند فولاد، نفت، حفاری و... که قراردادهای این شرکت‌ها در استان منعقد شود تا با سرمایه به دست آمده از ارزش افزوده این قراردادها بستری برای جذب سرمایه گذار فراهم شود.
بافت فرسوده و مناطق کم برخوردار از مهم ترین مشکلات اهواز در سال‌های گذشته هستند، برای تغییر بافت این مناطق چه برنامه‌ای باید اجرایی شود؟
برای بافت فرسوده یک مدیریتی در اداره کل راه و شهرسازی وجود دارد که باید با کمک بانک‌ها و ارائه تسهیلات در این زمینه مشکلات را رفع کنند. متأسفانه اهواز جزو شهرهایی بود که کمترین بهره را از این تسهیلات برد و باید این مشکل رفع شود چرا که خوزستان از نظر میزان سپرده گذاری استان پنجم است اما در بحث دریافت تهسیلات استان بیست و نهم.نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که نقشه GIS اهواز باید به روزرسانی شود تا ما با داشتن نقشه دقیق بتوانیم خدمات بهتری ارائه دهیم.
 و حرف آخر؟
سنتی اداره شدن شهر سبب شده که مردم رنج زیادی متحمل شوند و ما باید با الکترونیکی کردن خدمات و برون سپاری هم بر شفافیت بیافزاییم و هم از مراجعه مردم بکاهیم. همچنین در بحث خدمات شهری باید همه دست در دست هم دهیم و وظایف خود را انجام دهیم چرا که در موقع بروز بحران همه آسیب می‌بینیم.
برای نمونه شما گرد و خاک 8 بهمن سال گذشته را بیاد بیاورید که هم به مردم آسیب زد و هم بسیاری از زیرساخت‌ها را دچار اختلال کرد. اگر کمربند سبز اهواز کامل بود بخشی از قدرت ریزگردها کاهش می یافت اما می‌بینیم در بحث کمربند سبز، شهرداری به همه تعهدات خود عمل کرده است ولی سازمان‌ها، ادارات و کارخانجاتی مانند آب و برق، راه و شهرسازی، ملی حفاری، مناطق نفت خیز جنوب و راه و شهرسازی به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده‌اند.

کد: 141458
نویسنده خبر: اپراتور شورای شهر
امتیاز بندی

در حال حاضر هیچ نظری ارسال نشده است
ارسال نظر:
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.
کمیته ها

کمیسیون ها

           

                       

دات نت نیوک فارسی